Hoe kan ik meer genieten van wat ik doe?

Hoe kan ik meer genieten van wat ik doe? Deze prangende vraag stelt Dennis zich in het tv-programma ‘Diep’. Dennis, midden twintig, altijd aan het werk. Hij heeft vele successen op zijn naam staan maar is nooit echt tevreden. In het programma gaan drie professionals met Dennis de diepte in om hem een antwoord te geven op zijn vraag.

Genieten via je zenuwstelsel

Zo kwam ook psycholoog Ester langs. Zij vertelde dat ons zenuwstelsel bestaat uit twee delen: het sympathische en het parasympatische stelsel. Het sympathische zenuwstelsel is in actie als je als mens ook in actie bent. Het parasympatische stelsel is daar de tegenhanger van, het rustgevende zenuwstelsel, en is actief als we in rust of ontspanning zijn. Beiden zenuwstelsels heb je als mens nodig om lekker in je vel te zitten en te kunnen genieten van wat je doet.

Ze gaan in gesprek en Dennis vertelt dat hij niet het gevoel heeft dat hij er alles uithaalt wat er in het leven zit. Samen constateren ze dat hij mooie dingen mee maakt, alleen dat hij dat niet zo voelt. Het is nooit genoeg en kan altijd beter. Dennis zijn hartslag is hoog, wat aangeeft dat het sympathische zenuwstelsel het grootste gedeelte van de dag actief is, constateert Ester.

Om het gevoel van tevredenheid te kunnen ervaren, zal Dennis juist zijn parasympatische stelsel moeten activeren. Dus pro-actief ontspanning gaan creëren. Want als je altijd aanstaat, kan je dat gevoel niet bereiken.

‘Uit’ willen staan

Dennis geeft aan niet te weten hoe hij het constant ‘aan’ staan uit kan krijgen. Hij wil graag een handleiding. Volgens Ester is stap 1 van de handleiding: het leren luisteren naar je lichaam, bijvoorbeeld door jezelf de vraag te stellen ‘hoe voelt mijn hartslag?’. En stap 2: ontspanningsoefeningen. Mediteren vindt Dennis helemaal niets dus besluiten ze samen om een ademhalingsoefening te gaan doen.

Dennis doet zijn ogen dicht en concentreert zich op zijn adem; een kleine minuut lang. Na afloop merkt hij op dat hij het eerst onprettig en daarna toch wel prettig vond. Ook al was het met ogen dicht ademhalen toch wel echt buiten zijn comfort zone.

Tegenwoordig staan we bijna allemaal de hele dag ‘aan’. Zomaar overschakelen naar de rust-modus, net als bij Dennis, is dan niet meer zo eenvoudig.

In onze trainingen en workshops gebruiken we bovenstaande ademhalingsoefening om onderwijsprofessionals te laten ervaren hoe je op een simpele maar uiterst effectieve manier je parasympatische zenuwstelsel kan activeren. En daarmee te werken aan je eigen ‘ik geniet van wat ik doe gevoel’.

Ook meer genieten in de klas?

Ben je schooldirecteur , IB-er of HR-manager in het basisonderwijs en wil je jouw onderwijsprofessionals ook leren hoe je in de ontspanningsmodus kan komen zodat ze meer genieten van wat ze doen, stuur mij dan een mail naar ons via hello@thechangemasters.nl. Dan nemen we contact met je op.

Dit artikel is geschreven door Roswitha Mans, mede-oprichter van The ChangeMasters. Onze missie is: zoveel mogelijk energieke leerkrachten in het basisonderwijs.

photo created by wayhomestudio – www.freepik.com
Ondersteun je schoolteam met deze 4 tips