Ondersteun je schoolteam met deze 4 tips

Terug naar de tijd voor Corona, dat zit er voorlopig nog niet in. In veel sectoren is de situatie zeker niet relaxt te noemen, ook niet in het onderwijs. Wat kan jij als directeur doen om je team te ondersteunen binnen deze omstandigheden? Lees hieronder de tips die jij als schooldirecteur kan inzetten.

Vraag hoe het gaat + luister

Het lijkt een open deur, maar vragen hoe het gaat én ook de tijd hebben om echt te luisteren, is toch niet zo gewoon als dat het lijkt. Veel contact is tegenwoordig online en staat meestal in het teken van werkinhoud. Een praatje over hoe het persoonlijk is , is nu meer dan noodzakelijk maar des te lastiger te regelen. Omdat je elkaar niet meer zomaar tegenkomt. Plan dus juist nu gesprekken met je medewerkers in, en blijf dat ook met regelmaat doen. Niet alleen individueel maar doe dat ook in teamverband. Als mens hebben we het nodig om te vertellen hoe het met ons gaat, de mooie en mindere dingen met elkaar te delen en te merken dat je niet de enige bent die soms zo van de hele situatie baalt of het even niet meer weet. Laat merken dat je begrijpt dat het een lastige situatie is en vraag waar je iemand mee kan helpen. Meestal is het ernaar vragen en luisteren al genoeg.

Prioriteer samen

We horen het geregeld van onderwijsprofessionals: ik heb te veel werk. Als je te lang te veel werk hebt, dan eist dat zijn tol. Een kort lontje, geen overzicht meer hebben en zaken vergeten zijn dan te verwachten. Wil je erger voorkomen, want veel ballen in de lucht houden komt de werkkwaliteit zeker ook niet ten goede, haal dan de druk van de ketel. Een eenvoudige manier die gelijk effect heeft: samen met de leerkracht het werk gaan prioriteren. Kijk wat echt belangrijk is, en wat later kan of door iemand anders kan worden gedaan. Dat creëert overzicht, vaak valt er direct al een last van zijn of haar schouder en ziet degene het positiever in. Een handige tool om hierbij te gebruiken is de Eisenhower matrix.

Ga slim om met de regels

Ook al zijn er tig regels waar jullie je binnen het onderwijs aan moeten houden, laat ze ook een keertje vieren. De boog kan immers niet altijd gespannen zijn. Een tip van ons is om toch een keer een fysiek teamoverleg te regelen, ergens buiten de school, op een locatie waar de gepaste afstand kan worden gegarandeerd (en waar je geen ouders tegenkomt). En er zijn vast ook leuke (vergader)locaties waar je buiten kan zitten. Vind je dit te veel gedoe voor zomaar een teamoverleg? Bedenk dan dat een keer anders overleggen in deze tijd door je medewerkers zeer gewaardeerd zal worden. Dat komt mede omdat we in een ‘echte’ bijeenkomst ons lichaam oxytocine (hormoon en neurotransmitter) aanmaakt als beloning door het contact met anderen. En waarschijnlijk zal dit overleg meer opleveren aan sociale interactie en verbinding dan je zelf kan vermoeden.

Toon leiderschap

Als directeur ben jij het baken van het schoolteam en ben jij het aan wie medewerkers zich spiegelen. Jij bent het voorbeeld. Zorg ervoor dat jij je hoofd koel houdt in deze zeer veranderlijke tijd, dat jij zicht houdt op de lange termijn en de acties die daarbij horen. En dat een medewerker altijd bij jou kan aankloppen. Dit geeft vertrouwen dat jullie er samen goed door heen komen ook ten tijde van Corona en daarna.
Dit artikel is geschreven door Roswitha Mans, mede-oprichter van The ChangeMasters. Onze missie is: zoveel mogelijk energieke leerkrachten in het basisonderwijs.
Vind je dit een interessant artikel en wil je met ons sparren over jouw team? Stuur dan een bericht naar hello@thechangemasters.nl, dan neem ik contact met je op.
Hoe kan ik meer genieten van wat ik doe?
Hoe een burnout bij leerkrachten voorkomen?